Post-Kogeko rijdt schoner en stiller met nieuwe LNG-trucks

20-08-2013

MAASDIJK - Logistieke dienstverlener Post-Kogeko in Maasdijk heeft onlangs tien LNG-trucks in gebruik genomen. De Iveco-vrachtwagens rijden op LNG (liquid natural gas). Ze stoten minder CO2, NOx en fijnstof uit en zijn stiller dan conventionele vrachtauto's. Post-Kogeko zet de schone en geluidsarme trucks in bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Pijnacker.

Post-Kogeko investeert in de LNG-trucks om een bijdrage te leveren aan schoner en stiller transport. Een LNG-truck is nog fors duurder dan een gangbare vrachtauto. Middels subsidie en de lagere brandstofkosten voor LNG is een economische inzet te realiseren. Het break-even point ligt bij ongeveer 80.000 km per truck.

Het transportbedrijf had al eerder met de trucks willen rijden, maar het ontbrak nog aan een LNG vulpunt. De benodigde vergunningen daarvoor namen veel tijd in beslag door de nog relatief nieuwe brandstof. In Pijnacker staat nu een mobiele tankinstallatie. Die wordt op termijn vervangen door een permanente installatie.

De trucks zijn geleverd door Iveco-Schouten die nauw samenwerkt met Rolande, de leverancier van het LNG . De bedrijven maken gebruik van een subsidie uit het programma Truck van de Toekomst van Agentschap NL, uitvoerend orgaan van het ministerie van Economische Zaken.

De LNG-trucks zijn niet alleen beter voor het milieu qua uitlaatemissie. Ze leveren ook fors minder geluid, waardoor omwonenden van de supermarkten waar gelost wordt, minder overlast zullen ervaren van het manoeuvreren van het rijden van de truck, met name in de dagranden. Transporteurs hopen dat de inzet van deze stillere trucks helpt om afspraken te maken over ruimere venstertijden met de gemeenten.

De chauffeurs hebben een instructie gevolgd om veilig LNG te tanken. Daarnaast moeten ze even wennen aan de vrachtauto. De trucks zijn handgeschakeld, omdat de motor van de LNG-trucks nog niet leverbaar is met een automatische versnellingsbak. De auto’s hebben een vermogen van 330 pk en ze hebben een actieradius van 600 tot 800 km, afhankelijk van de gemiddelde rijsnelheid. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor de distributie.