TLN: Vervoerders vaker slachtoffer van dieseldiefstal

15-10-2013

ZOETERMEER - "Steeds meer vervoerders zijn slachtoffers van dieseldiefstal", aldus Transport en Logistiek Nederland (TLN). Criminelen trekken door heel Nederland om diesel uit vrachtwagens te stelen. TLN baseert zich op signalen van politie en justitie en het groeiend aantal alarmerende berichten van vervoerders uit het hele land die zijn getroffen door deze vorm van transportcriminaliteit. TLN wil dat de bestrijding van brandstofdiefstal landelijk wordt aangepakt, net zoals dat de afgelopen jaren ook met ladingdiefstallen succesvol is gebeurd.

De Nederlandse snelwegen worden steeds beter beveiligd tegen transportcriminelen. Volgens TLN verplaatsen criminelen hun activiteiten hierdoor naar plekken die minder goed zijn beveiligd, zoals bedrijventerreinen waar vrachtauto’s staan geparkeerd. TLN voorzitter Arthur van Dijk: "Met de hoge brandstofprijzen wordt het voor rondtrekkende bendes steeds interessanter om diesel uit vrachtwagens te stelen. En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt. De totale kosten lopen dan al gauw in de duizenden euro’s."

Aangifte bereidheid
Ondanks dat het aantal diefstallen volgens TLN toeneemt, is moeilijk aan te geven hoe groot de omvang en schade van het probleem is. Vervoerders doen niet in alle gevallen aangifte omdat dit veel tijd kost en men van mening is dat de politie te weinig prioriteit en tijd heeft voor deze aangiftes. TLN dringt er toch bij vervoerders op aan om altijd aangifte te doen zodat politie en justitie een goed beeld krijgen van de omvang van dit probleem en vervolgens maatregelen kunnen nemen.

Landelijke aanpak
De afgelopen jaren heeft de publiekprivate landelijke aanpak van ladingdiefstallen veel succes gehad. Het aantal ladingdiefstallen is enorm teruggedrongen. Met de komst van de Landelijke Politie vreest TLN dat de prioriteit bij politie en justitie voor deze vorm van criminaliteit vermindert. TLN dringt al een tijd aan op continuering van de publiekprivate aanpak. TLN wil bovendien dat deze landelijke aanpak zich niet alleen richt op ladingdiefstallen, maar op alle vormen van transportcriminaliteit. Dus ook brandstofdiefstal dat een groeiend probleem is. Deze bendes opereren volgens TLN door het hele land. Wil je die succesvol bestrijden dan moet je net als ladingdiefstal, voor een landelijke aanpak en prioritering kiezen.

Beveiliging
TLN adviseert ondernemers om (daar waar mogelijk) bedrijventerreinen zo goed mogelijk te beveiligen. Dit kan bijvoorbeeld met een hekwerk, camerabewaking en voldoende verlichting. Daarnaast zijn er ook speciale tanksloten te koop die voorkomen dat brandstof uit de tankopening wordt gepompt.